12 marca – II Niedziela Wielkiego Postu

Oto jestem…

Bóg tak głęboko wchodzi w historię człowieka, że staje się jednym z nas (por. 1 Tm 2, 5). A robi to nie dla siebie, nie po to, że jest to Jemu potrzebne, ale dla nas. Nie tylko stał się jednym z nas, ale stał się i nadal «jest dla nas». Ta bliskość i obecność Boga manifestuje się szczególnie mocno w dzisiejszym Drugim Czytaniu, ale – na dobrą sprawę – całe Pismo Święte jest historią Boga, który «jest z» człowiekiem i «dla» człowieka. Kiedy Chrystus na górze Tabor objawił swoją boskość, to uczynił to także «dla» człowieka, chcąc przygotować swoich uczniów na chwilę ostatecznej próby i zarazem pokazać, że oto Bóg «jest» i będzie z człowiekiem. To bycie Boga «z» i «dla» człowieka wyraziło się najpełniej w męce i śmierci Chrystusa na Krzyżu. Tutaj Bóg poszedł niejako „na całość”. Tutaj pokazał, jak bardzo jest «z nami» i «dla nas».

Muszę jednak postawić sobie pytanie: „Czy «jestem z» i «dla» Boga? Czy jak Abraham potrafię w ekstremalnych warunkach zaufać Bogu do końca i odpowiedzieć – jak on, ojciec wierzących – „oto jestem?” W Biblii znajdziemy różne odpowiedzi. Mamy Abrahama, z jego dwukrotnym: „Oto jestem”, mamy Samuela z jego: „Oto jestem przecież mnie wołałeś” (por. 1 Sm 3, 4), mamy także Izajasza i jego słowa: „Oto jestem, poślij mnie” (por. Iz 6, 8) i mamy w końcu Maryję z Jej pełnym zaufania: „Fiat, oto ja służebnica Pańska” (por. Łk 1, 38). Czy nie warto zadać sobie pytanie: „A ja? Gdzie ja jestem? «Dla kogo» lub «dla czego» jestem? Po co ostatecznie żyję?” Bo bardzo często jedynie pozornie «jestem», a w rzeczywistości tylko wegetuję, walcząc nawet z sobą samym.

Święty Paweł powiedział: Jeśli Bóg z nami, któż przeciwko nam? (por. Rz 8, 31) No właśnie… Bóg na pewno jest ze mną, tylko że ja sam mogę być przeciwko sobie, jeśli na Boże wołanie nie odpowiadam jak Abraham, Samuel, Izajasz, lub jak Maryja: „Oto jestem”.

więcej materiałów TUTAJ

Homilia alternatywna

Autor: komory

Absolutely not important

Skomentuj

